W czym może pomóc superwizja?

W czym może pomóc superwizja?

Funkcje superwizji – do czego służy zarówno w rozwoju osobistym jak i zawodowym – szczegółowo opisaliśmy tutaj. Na tę bardzo przydatną technikę w pracy trenerów, socjoterapeutów, pracowników socjalnych czy – coraz częściej – nauczycieli można też spojrzeć od strony rodzaju zagadnień, w których może pomóc.

Chcę poznać rzeczywiste potrzeby klienta

To pierwsze ważne zastosowanie superwizji. Pozwala na pogłębioną diagnozę „stanu klienta”. Dla pracujących z grupami istotny będzie stopień rozwoju relacji w grupie – moment procesu grupowego, a także wszelkiego rodzaju psychopatologiczne procesy w omawianej grupie. Pracujący indywidualnie mogą potrzebować dowiedzieć się tego samego – o potrzebach danej osoby: klienta pomocy społecznej, ucznia, uczestnika coachingu.

Istotne dla procesu superwizji jest analizowanie nie tylko artykułowanych, ale wyrażanych potrzeb klienta. Wraz z superwizorem analizuje się nie tylko co mówi, ale i co wyraża omawiany klient – na poziomie zachowań, ale i często – podświadomych mechanizmów.

Chcę dowiedzieć się, co się dziej między mną a klientem

Każdy ze wspomnianych wyżej zawodów opiera się o budowanie relacji z klientem (lub grupą). Bywają osoby, z którymi nawiązywanie bezpiecznego kontaktu stanowi wyzwanie dla „pomagacza”. Przyczynia się do tego nie tylko stan klienta, ale i sposób wchodzenia w relacje profesjonalisty. Każdy z nas ma swoją historię życiową, osoby z którymi łatwiej się rozmawia i te, z którymi ciężej. Stąd – bywają sytuacje, w których dochodzi do tzw. koluzji – wzajemnego zaspokajania nie zawsze konstruktywnych potrzeb.

Sygnałów wskazującym na potrzebę superwizowania relacji z klientem jest kilka. Po pierwsze: zachowuję się inaczej niż zwykle. W zachowaniach wobec klienta pozwalam sobie na więcej/mniej niż wobec innych. Po drugie mam wrażenie, że czegoś mi „nie wolno”. Sygnałem jest także odczuwanie skrajnych emocji wobec klienta: niechęci lub ekscytacji towarzyszącym spotkaniom. Więcej o emocjach w prac trenera: tutaj

Superwizja relacji wzmacnia jej uczestnika. Pozwala także na uzyskanie pewności, że proponowane klientowi działania wynikają z potrzeb klienta, a nie profesjonalisty udzielającego mu wsparcia

Wiem co robić z klientem, ale to bardzo dużo kosztuje (zwłaszcza emocji)

Korzystanie z superwizji w tym przypadku istotne jest szczególnie w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego. Szczególnie obciążający emocje klienci zdarzają się nie tylko w terapii, ale i pracy pracownika socjalnego, nauczyciela. Dla trenera są to zwykle grupy w cyklach szkoleniowych, zwłaszcza gdy odbiorcą szkoleń są osoby z różnego rodzaju deficytami: niepełnosprawni, bezrobotni, osoby skrzywdzone, sprawcy przemocy etc.

Chcę wiedzieć, co robić dalej

W wielokrotnym kontakcie z grupą, klientami indywidualnymi, dobrze skorzystać ze wsparcia superwizora co do określania dalszego kierunku działań. Po omówieniu sytuacji w grupie, relacji z klientem, superwizor pomaga ustalić kierunek pracy, a jeśli to konieczne – podpowiada konkretne ćwiczenia, zachowania, które można użyć w pracy z klientem.

Chcę lepiej poznać samego siebie (samą siebie)

Z biegiem doświadczenia zawodowego ludzie zaczynają coraz więcej uczyć się poprzez poznanie konsekwencji własnych działań, własnego stylu pracy, niż poprzez uczestniczenie w szkoleniach. Szczególnie przydatnym narzędziem jest tutaj superwizja uczestnicząca, w czasie której superwizor obserwuje trenera (nauczyciela, pracownika socjalnego) podczas pracy i udziela mu pogłębionych informacji zwrotnych. Mogą one dotyczyć nie tylko doboru technik szkoleniowych, ale i sposobu komunikowania się z grupą, reagowania na proces grupowy, preferencji co do używanej modalności. Tego typu praca stanowi bardzo istotny impuls rozwojowy. Sformalizowana – służy także uzyskaniu rekomendacji trenerskich, np. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

Chcę mieć pewność, że zarządzany przeze mnie zespół prawidłowo realizuje swoje cele

To funkcja superwizji przydatna szczególnie dla osób zarządzających zespołami. Nierzadko są specjalistami w innych dziedzinach, a nawet jeśli działają w tym samym obszarze co zespół – z racji hierarchii, nie mają pełnego wglądu w działania swoich podwładnych. Superwizja wspiera działania takiego zespołu, a jego członkowie mają możliwość uzyskania wsparcia od osoby, wobec której nie są w zależności służbowej.

Zainteresowanych skorzystaniem z superwizji zapraszamy do kontaktu

 

Opracowanie: Tomasz Wojciechowski


powrót do listy

Inne wpisy na naszym blogu które mogą Cię zainteresować


Motywowanie do uczestniczenia w szkoleniu

Metody prowadzenia szkoleń indywidualnych

Trener jako ekspert

Kontakt


Zostaw nam wiadomość – skontaktujemy się w ciągu 24 godzin!



Zapisz się na Newsletter i otrzymuj wiadomości o wpisach na Blogu i promocjach.