Superwizja w pracy trenera
Termin superwizja oznacza „zewnętrzny ogląd”. Jest jednym z ważniejszych elementów pracy trenera. Polega na korzystaniu z zasobów innego, zwykle bardziej doświadczonego trenera dla śledzenia rezultatów swojej pracy. Zwykle może mieć dwie formy: pośrednią i uczestniczącą (bezpośrednią).
Superwizja pośrednia to najczęściej stosowana forma superwizji. Polega na opowiedzeniu przez trenera (trenerów, jeśli praca była w teamie) superwizorowi o przebiegu zajęć, własnych reakcjach emocjonalnych, reakcjach grupy, przebiegu współpracy. Superwizor wówczas analizuje, ale i przeżywa cały proces szkoleniowy wraz z trenerem i wspólnie wyciągają wnioski odnośnie spotkania.
Superwizja bezpośrednia polega na obserwowaniu przez superwizora zajęć prowadzonych przez trenera „na żywo” – w sali. W zależności od umowy z trenerem superwizor dzieli się z nim swoimi odczuciami, wnioskami w przerwach w szkoleniu lub po jego zakończeniu.
Funkcje superwizji
Superwizja to narzędzie o szerokim spektrum zastosowań, ma jednak kilka najważniejszych funkcji:
- Jest narzędziem dbania o higienę psychiczną trenera. Podczas prowadzenia zajęć trener konteneruje (zbiera od grupy) bardzo wiele, często trudnych emocji – w ten sam sposób, w jaki rodzice reagują na lęki, złości, smutki i radości swoich dzieci. Podzielenie się tymi emocjami z superwizorem pozwala pozbyć się części obciążenia, zwłaszcza po intensywnym kontakcie z grupą.
- Pozwala na przekładanie doświadczeń z konkretną grupą na ogólną wiedzę o prowadzeniu zajęć. Jednym słowem – służy uczeniu się, zwłaszcza dla zaawansowanych trenerów.
- W dłuższych programach służy zdiagnozowaniu potrzeb konkretnej grupy i ustaleniu dalszych sposobów pracy z nią.
- Pozwala na zdiagnozowanie źródeł objawowych (niepokojących) zachowań całej grupy i pojedynczych jej uczestników
- Zapewnia bezpieczeństwo uczestnikom zajęć. Każdy z nas pracuje również w warstwie podświadomej, a bywają chwile kryzysowe w życiu. Dzięki superwizji mamy pewność, że gdybyśmy nieświadomie robili z grupą coś niedobrego, dowiemy się o tym od superwizora. Jest to więc narzędzie służące etyce pracy, wymagane na przykład od trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
- Służy poznaniu siebie, własnego stylu pracy.
Zainteresowanych zapraszam do kontaktu
Opracowanie: Tomasz Wojciechowski
powrót do listy