Pole minowe - szwedzka gra integracyjna
Gra Pole minowe ma wiele zastosowań. Pomaga zbudować zespół w czasie szkolenia integrującego grupę. Pozwala zbudować zaufanie do siebie uczestników szkolenia dotyczącego rozwoju osobistego. Budzi wiele emocji, pozwala na poprowadzenie ciekawego szkolenia – jako przerywnik w pracy intelektualnej. Umożliwia zaistnienie wielu osobom w różnych rolach. Potrzebny jest strateg, opiekun, nie obejdzie się bez poświęcenia ze strony jednego z uczestników. Słowem – cała paleta zachowań potrzebnych do odniesienia sukcesu w grze. Służy jako doskonałe ćwiczenie w szkoleniu dla managerów, chcących diagnozować swój styl współpracy z grupą.
O co chodzi w grze?
Zadaniem grupy jest przedostać się w najszerszym składzie na drugą stronę pola minowego. Grupa porusza się po planszy 8x8 pól (jak szachownica). Uczestnicy przechodzą przez planszę z zamkniętymi oczami – muszą być prowadzeni przez kogoś z jednej lub drugiej strony pola minowego. Gdy ktoś stanie na polu z miną – trafia do szpitala. Podróż przez planszę trwa ok. 25 – 30 minut. Można z niego wyjść wówczas, gdy ktoś inny przyniesie jedną z 3 dostępnych apteczek. Dostawca apteczki sam musi jednak zostać w szpitalu – droga do niego jest bardzo wycieńczająca.
Cel gry:
Celem uczestników jest dotarcie w jak największej liczbie na drugą stronę planszy
Zasady obowiązujące w grze
- Gra trwa 30 minut (doświadczone zespoły, bardziej zaawansowane w procesie grupowym, powinny dostać nieco mniej – np. 25 minut)
- Uczestnicy poruszają się po wcześniej przygotowanej planszy (zrobionej na podłodze) o wymiarach 8x8 pól. Pola muszą być na tyle duże, by można było zmieścić na nich złączone stopy.
- Istnieje tylko jedna droga bezpieczna przez planszę – wcześniej wymyślona przez prowadzącego grę.
- Po planszy można poruszać się tylko przód – tył i lewo – prawo. Nie wolno przechodzić „na skos”.
- Uczestnicy przechodzą przez planszę tylko z zamkniętymi oczami – są prowadzeni przez innych uczestników gry
- Uczestnicy nie znają wcześniej drogi przez planszę – sprawdzają ją metodą „prób i błędów”.
- Gdy osoba wchodzi na pole z miną – prowadzący informuję ją o tym.
- Osoba, która stanie na polu „z miną” trafia do szpitala.
- Uczestnicy przebywający w szpitalu nie mogą w żaden sposób komunikować się z osobami spoza szpitala.
- Grupa otrzymuje przed rozpoczęciem gry 3 apteczki (plansze symbolizujące apteczki).
- Osoby będące na planszy mogą użyć apteczki do uwolnienia wszystkich znajdujących się w szpitalu osób.
- Apteczka musi być przyniesiona do szpitala przez „zdrowego” uczestnika gry. Osoba ta zostaje jednak w szpitalu w miejsce uwolnionych osób.
- Uczestnicy znają pierwsze bezpieczne pole (z linii startu)
Przygotowanie do gry
- Trener musi przygotować sobie wcześniej schemat bezpiecznej drogi.
- Należy przygotować planszę o wymiarach 8x8. Można posłużyć się cienką taśmą malarską. Uwaga – na „obklejenie” całej planszy zwykle zużywa się więcej niż jedną taśmę.
- Potrzebujemy 3 apteczek (kartek ze schematem apteczki).
- Wyznaczamy miejsce na szpital (najlepiej blisko planszy).
- Wprowadzamy instrukcję do gry, dajemy grupie apteczki.
- Podczas całej gry grupa musi mieć dostępny zegar odliczający czas do zakończenia próby.
Omówienie gry
Gra integracyjna Pole minowe dostarcza grupie zarówno mnóstwa emocji, jak i „materiału interpersonalnego”. Sposób omawiania zależy od celu, dla którego wprowadzaliśmy grę.
Jeśli stanowiła ona tylko przerywnik – pytamy o najbardziej emocjonujące momenty w grze. Jeśli stanowi ona istotny element szkolenia – na przykład budowania grupy, warto omówić zarówno warstwę interpersonalną, jak i sposób działania grupy. W tej pierwszej warstwie – pytamy o to kto kogo z jakich działań zapamiętał z gry. W drugiej – rozmawiamy o sposobach podejmowania decyzji, strategii, którą przyjął zespół.
Opracowanie: Tomasz Wojciechowski
POBIERZ
powrót do listy