Motywowanie do uczestniczenia w szkoleniu
Jak to zrobić by przyszli, choć nie muszą? Z tym dylematem mierzy się wielu organizatorów szkoleń. Zwłaszcza, gdy jest to szkolenie wewnętrzne - organizowane przez ludzi z własnej firmy. Kłopoty z frekwencją przy takich okazjach mogą wynikać z kilku przyczyn.
Po pierwsze - w naszej kulturze niżej ceni się "darmowe" rzeczy niż takie, za które trzeba zapłacić z własnej kieszeni. Darmowe jest tu w cudzysłowie, gdyż nie jest ono bezkosztowe - ktoś płaci za pracę osób szkolących, materiały, koszta dojazdu, catering. Niemniej jednak - raczej ceni się je mniej.
Po drugie - w organizacjach, które zostawiają niewiele "dowolności" swoim współpracownikom - decyzja o zbojkotowaniu szkolenia może być wynikiem manifestacji stosunku do niej, poszczególnych ludzi - nawet niezwiązanych ze szkoleniem.
Po trzecie - potencjalni uczestnicy mogą nie wiedzieć jakich korzyści mają się spodziewać w wyniku tego szkolenia
Po czwarte - nawet jak je znają - w ich osobistym rachunku - koszta mogą przewyższać korzyści. Koszta to własny czas, dojazd, zapewnienie zastępstwa etc. Pewnie jest jeszcze wiele różnych powodów...
Pomóc może natomiast kilka kwestii
1. Zapytaj - czego potencjalni uczestnicy potrzebują. Możesz przygotować ankietę online, przeprowadzić kilka wywiadów. Twoje intuicje na temat ich potrzeb na pewno będą wnoszące, jednakże nie widzisz ich w pracy w każdej minucie. Możesz nie wziąć pod uwagę aspektów, które spędzają im sen z powiek. W dodatku - będą mieli poczucie współtworzenia szkolenia, a więc współodpowiedzialności za jego sukces.
2. Gdy zgłoszą Ci się uczestnicy - jeszcze przed szkoleniem skontaktuj się z każdym z nich oddzielnie. Zapytaj, czego potrzebują w ramach poszczególnych zagadnień. To dalej buduje zaangażowanie, a Ty będziesz wiedzieć, na co położyć szczególny nacisk. Poza tym - to że się zgłosili, nie oznacza automatycznie, że przyjdą.
3. Używaj języka uczestników do opisywania treści i efektów szkolenia. Przerobienie modelu komunikacyjnego niewiele im powie, ale już zwiększenie zaangażowania pracowników - tak.
4. Zrób ze swojego szkolenia "sprawę". Jeśli możesz - używaj społecznościowych narzędzi do promowania swojego wydarzenia.
5. Zadbaj o czytelność i przejrzystość komunikacji w sprawie szkolenia. Zadbaj o odpowiedni layout materiałów promocyjnych.
6. Pozyskaj sojuszników. Zaangażuj znaczące dla potencjalnych uczestników osoby do motywowania ich do uczestniczenia w szkoleniu.
7. Po skończonym szkoleniu zadbaj o jego promocję. Przygotuj dla uczestników certyfikaty, zamieść zdjęcia z wydarzenia w sieci. Wyślij do uczestników podziękowanie za uczestniczenie i aktywność. Pamiętaj - będą następne.
powrót do listy