Metody prowadzenia szkoleń indywidualnych

Indywidualizacja szkolenia to jeden z trendów występujących na rynku szkoleń. Ich zaletą niewątpliwie może być dostosowanie do potrzeb poszczególnych szkolonych. Ułatwia czasami brak „widzów” takie szkolenia – uczestnik nie musi obawiać się o to jak jego wypowiedzi, zachowania odebrane będą przez innych.
Jednocześnie dużo mniejsza jest dynamika takiego szkolenia. Trener nie może korzystać z synergii grupowej: atmosfery, dyskusji, rozłożenia trudnych emocji na różne osoby. Szkolenie grupowe zwykle także może być sporo dłuższe (liczba godzin dziennie). Jakie więc narzędzia ma do dyspozycji trener szkoląc indywidualnie?
Coaching
Zacznę od najbardziej oczywistego i „kojarzącego” się ze szkoleniem indywidualnym. Pomaga zwykle bardziej doświadczonym szkolonym, mającym różnego rodzaju wątpliwości, zakręty w karierze, dylematy. Coach pomaga ominąć te blokady i odnaleźć nie tylko odpowiedzi, ale ułatwiając odnalezienie właściwego pytania.
Mentoring
Mentor służy szkolonemu własną wiedzą i doświadczeniem. Sesje mentoringowe generalnie opierają się na zadawaniu pytań mentorowi odnośnie sposobów wykonania jakiegoś zadania, rozwiązania problemu. Wnosząca może być również wymiana poglądów z mentorem, posłuchanie jego rozumienia przyczyn danego zjawiska. Mentoring można stosować skutecznie dla ludzi o różnym poziomie doświadczenia – ważne by pamiętać o to czemu ma służyć dana forma szkolenia.
Superwizja indywidualna
Trener obserwuję pracę „na żywo” osoby szkolonej i w trakcie przerw, udziela wskazówek odnośnie sposobu wykonywania danego zadania. Wymaga zaufania do superwizora, bywa bardzo efektywnym sposobem rozwoju. Ograniczenie tej metody polega nad tym, że szkolenie odnosi się tylko do tych aspektów pracy szkolonego, które widać w obserwowanej pracy.
Indywidualne sesje rozwojowe
Rodzaj indywidualnego szkolenia zbudowanego z wielu metod. Może zawierać mieszankę wykładu, symulacji, testów, dyskusji interaktywne. Dobrze zbudowane ISR opierają się zarówno na intensywnej pracy trenera, jak i zaangażowaniu szkolonego.
Czas trwania szkoleń indywidualnych
Nasze doświadczenia wskazują, że optymalny czas trwania indywidualnych form szkolenia balansują między 2 a 4 godzinami dziennie. Krótsze zwykle nie dostarczają odpowiedniej dawki nowej wiedzy, dłuższe są zbyt obciążające dla obu stron
Miejsce szkolenia
Optymalną lokalizacją jest mała salka szkoleniowa, praktyka jednak wskazuje że odbywają się one w różnych miejscach – od biura po Mc Donalda. Ważne, by zapewnić intymność i brak świadków – osób z którymi szkolony związany jest zawodowo.
Częstotliwość szkoleń
Ta jest bardzo różna. Gdy szkolenie ma charakter „onboardingu” – wdrażania nowego pracownika, zwykle szkolenie odbywa się kilka razy w tygodniu. Jeśli jednak szkolimy doświadczoną osobę, dotyczy ono bardziej kwestii samorozwoju, odstępy między etapami mogą wynosić nawet 2 tygodnie.
P.S Formy prowadzenia szkoleń indywidualnych są tematem przewodnim III Zjazdu STER - zapraszamy serdecznie
Opracowanie: Tomasz Wojciechowski
powrót do listy