Jaką szkołę trenerów wybrać dla siebie?

Jaką szkołę trenerów wybrać dla siebie?

Na rynku szkoleniowym funkcjonuje wiele szkół dla trenerów o bardzo zróżnicowanych cenach, długości trwania, wymogach uczestnictwa. Zastanawiając się nad wyborem „tej najbardziej optymalnej” szkoły trenerów warto wziąć pod uwagę kilka istotnych kryteriów i własne potrzeby. Zaczniemy analizę od określenia tych ostatnich

1. Po co Ci szkoła trenerów?

Teoretycznie odpowiedź jest prosta – żeby zostać trenerem. Ważne jest jednak kilka pytań uszczegóławiających:

a) Trenerem czego?

Jeśli pragniesz zostać trenerem tzw. „twardym” czyli mającym za zadanie sprawić, by ludzie nauczyli się obsługi konkretnego urządzenia, algorytmu postępowania, przepisu lub innych „narzędzi” wówczas potrzebujesz szkoły, która będzie kładła nacisk na umiejętności prezentacyjne, budowania kontaktu z uczestnikami. Zagadnienia związane z procesem grupowym nie są aż tak istotne, ważniejsza jest atrakcyjna forma przekazu. Nie musi to być także bardzo długa szkoła dla trenerów. Często wystarczy nawet 100 godzin, by posiąść wystarczające kompetencje do pracy jako „twardy szkoleniowiec”.

Inaczej się ma sprawa z osobami chcącymi szkolić z zakresu kompetencji „miękkich”. Sama tematyka, a także osobiste jej znaczenie dla uczestników, fakt, że poniekąd tematem szkolenia jest sam uczestnik, a także forma szkoleń najbardziej optymalna do rozwoju takich kompetencji sprawiają, że w pracy trenera bardzo dużego znaczenia nabierają jego własne umiejętności miękkie. Chodzi tu o budowanie kontaktu rozwojowego, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z sytuacjami przemocowym. Szkoła trenerów powinna wówczas zawierać moduły, w których uczestnicy nie tylko dowiedzą się czym jest asertywność, ale będą mieli szanse popracować nad własną asertywnością. Polecamy zwłaszcza takie szkoły dla trenerów, które zawierają przynajmniej 2, a najlepiej 3-dniowe sety na każdy z tych tematów. To oczywiście zwiększa liczbę godzin potrzebnych do przygotowania do pracy.

b) Trenerem gdzie?

A właściwie – czy być trenerem wewnętrznym, czy zewnętrznym? (pracując na własny rachunek lub w firmie szkoleniowej).

Trenerzy wewnętrzni zwykle (choć nie zawsze) pochodzą z wewnętrznego naboru we własnej firmie. Zwykle są ekspertami w jakiejś dziedzinie lub po prostu jest to kolejny krok – stanowisko wewnątrz na przykład korporacji. Pracują zwykle według opracowanego przez kogoś innego (przynajmniej na starcie), scenariusza szkolenia. Dlatego aby zacząć szkolić, w zasadzie można pominąć szkoły, które dużo czasu poświęcają analizie potrzeb szkoleniowych, konstruowaniu warsztatu – sytuacji edukacyjnej. Z biegiem czasu jednak, aby się nie wypalić zawodowo i rozwinąć w pracy – samo realizowanie cudzych scenariuszy nie będzie wystarczać. No i warto wiedzieć jakie funkcje pełnią poszczególne ćwiczenia, by móc reagować na potrzeby grupy. Dlatego pytanie, czy nie warto od razu porządnie nauczyć się wszystkiego? Odpowiedź na to pytanie wynika także z tego, jak bardzo jesteśmy przekonani o tym, że długo będziemy się zajmować szkoleniami.

Bardzo poleciłbym natomiast przyszłym trenerom wewnętrznym szkoły trenerów, które dużo uwagi poświęcają na zagadnienia związane z procesem grupowym, pracą z rolami, a także systemowym rozumieniem zjawisk zachodzących w organizacjach. W pracy trenera wewnętrznego są to kluczowe umiejętności. Procesy na sali szkoleniowej często tam powiązane są z innymi, bardziej ogólnymi dotykającymi całe przedsiębiorstwo. Warto wiedzieć jak jedno może wpływać na drugie, by skutecznie realizować cele szkoleń.

Trener zewnętrzny będzie wielokrotnie tworzył scenariusze, realizował je, modyfikował. A wcześniej często mierzył potrzeby szkoleniowe organizacji i pojedynczych osób. Jeśli w taki sposób chcemy pracować – musimy posiąść umiejętności nie tylko związane z procesem uczenia się i konstruowania sytuacji edukacyjnych, ale i systemowego rozumienia zjawisk zachodzących w zespołach. Warto na to poświęcić sporo czasu w czasie szkoły trenerów – później będzie łatwiej.

c) Hobby czy zawód?

Pytanie związane z tym, że jeśli traktujemy pracę jako trener jako działanie hobbystyczne lub dorywcze, wówczas należy się poważnie zastanowić, czy warto inwestować czas i pieniądze, a także zobowiązywać się na przykład do rocznego stawiennictwa co miesiąc na warsztatach w szkole trenerów. Jeśli to ma być praca dorywcza – polecamy raczej mniej zobowiązujące i obciążające szkoły dla trenerów. Warto też zastanowić się nad lokalizacją, np. szkoła trenerów w Krakowie lub okolicach może zachęcać bliskością krakusów, nawet jeśli chcą traktować prowadzenie szkoleń hobbistycznie. Natomiast trzeba większej motywacji, by przykładowo z Warszawy dojeżdżać na zajęcia szkoły trenerów w Krakowie.

2. Płatna czy bezpłatna (sfinansowana ze środków zewnętrznych)?

Wbrew pozorom – sprawa nie jest taka oczywista. Zalety zaoszczędzenia kilku czy kilkunastu tysięcy złotych są oczywiste. Bardzo istotnym jest jednak czynnik motywacji uczestników do szkolenia. Gdy trafimy do grupy, której celem jest wypocząć po trudnym tygodniu, mającej mniejsze zacięcie do wychodzenia poza własną strefę komfortu – wówczas jakość szkoły trenerów jako całości gwałtownie spada. Przy braku lub niskich opłatach zdarza się, że do grupy trafiają osoby o innych celach niż rozwojowe. Poza tym – w naszej kulturze – znacznie mniej ceni się coś, co jest za darmo. I dotyczy to zarówno uczestników, jak i prowadzących szkolenie.

3. Z kim warto współpracować po szkole trenerów?

Ukończenie szkoły trenerów zwykle stanowi przepustkę do jakiegoś środowiska trenerskiego. Można się pokazać, wyrobić kontakty, przy odrobinie szczęścia – gdy wszyscy stali współpracownicy są akurat zajęci – uzyskać pierwsze komercyjne zlecenie. Warto sprawdzać, w jakim środowisku obracają się prowadzący szkołę.

4. Jak długo ma trwać?

Po części odpowiedź jest już w powyższych pytaniach – trochę zależy do czego nam ona. Niemniej jednak, zwykle im dłużej trwa, tym solidniejsze przygotowanie do pracy daje. Bo nawet jeśli mamy być trenerem wewnętrznym, to pomimo faktu, że nie tworzymy własnych szkoleń, to i tak będziemy się mierzyć z sytuacjami, gdzie modyfikacja scenariusza warsztatu przyniosłaby duże korzyści grupie i trenerowi.

Według standardów rekomendacyjnych certyfikatu trenerskiego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – szkoła trenerów musi zawierać minimum 200 godzin szkolenia metodami aktywnymi.

5. Jakie są Twoje kompetencje interpersonalne?

Czy są trudne dla mnie sytuacje w kontaktach społecznych? Czy się czasem czegoś boję w grupie? Czy potrafię zarówno „błysnąć” na grupie – popisać się wiedzą i umiejętnościami, jak i oddać grupie inicjatywę? Te kompetencje warto rozwijać zawsze. Poza warsztatami z tego zakresu, kluczowym doświadczeniem powinien być dla trenera udział w treningu interpersonalnym – konfrontującym z różnymi obszarami rozwojowymi i wzmacniającym umiejętności bycia w grupie.

Trening interpersonalny ma jeszcze jedną funkcję dla trenera – uczy go jego własnych reakcji na poszczególne fazy procesu grupowego. Jest to kluczowe przy dostosowywaniu przebiegu zajęć do potrzeb w grupach naturalnych. Przez własne odczucia w grupie trener jest w stanie rozpoznać, co grupie jest potrzebne. Dlatego stanowczo polecamy szkoły trenerów z treningiem interpersonalnym jako istotnym punktem rozwoju. Trening powinien trwać 4 – 5 dni w jednym cyklu (bez przerw).

6. Czy to jest właściwy moment, by zacząć szkołę trenerów?

Z moich doświadczeń wynika, że zwykle na szkoły dla trenerów trafiają osoby tuż po studiach (lub w ich trakcie), dla których zostawanie trenerem jest pierwszym wyborem zawodowym (wewnątrz jakiegoś kierunku, na przykład psychologii, socjologii, zarządzania). Inną grupą są osoby z dokonaniami zawodowymi, które osiągają „szklany sufit” lub eksperctwo w swojej dziedzinie. Oczywiście, w zasadzie każdy moment jest dobry, ale jakoś tak wychodzi. Przeciwwskazaniem do uczestniczenia w szkole może być ostry kryzys osobisty, związany ze stratami w życiu. Wówczas trudno zajmować się rozwojem osobistym.

 

Inne ważne sprawy różnicujące szkoły trenerów:

Stacjonarny lub wyjazdowy charakter szkoły: czy szkolenia odbywają się w sali szkoleniowej w mieście – uczestnicy schodzą się na godziny warsztatu, czy w ośrodku, gdzie grupa przebywa ze sobą przez kilka dni non-stop? Ten drugi przypadek powoduje, że zajęcia są znacznie bardziej efektywne (m.in. ze względu na proces grupowy), zwykle jednak takie rozwiązanie podnosi koszta i jest bardziej obciążające dla uczestników.

Rekomendacje trenerskie, jakie można uzyskać po ukończeniu danej szkoły.

Prowadzący szkolenia. Istotne jest nie tylko to, jaka gwiazda trenerska pojawi się na szkoleniu, ale i to, jak często będzie prowadzić warsztaty.

Prowadzone przez stały, czy zmienny zespół trenerski. Zaletą prowadzenia warsztatów przez różnych trenerów jest fakt, że można podpatrzeć różne style prowadzenia zajęć. Gdy jednak prowadzi stały team, wówczas grupa nie traci czasu na fazę orientacji związaną z nowym trenerem na sali. Także trener, który długo prowadzi zajęcia w jednej grupie, używając slangu – lepiej ją czuje. Poznaje dylematy rozwojowe poszczególnych uczestników. Praca ze stałymi trenerami jest zwykle głębsza i efektywniejsza. Oczywiście pod warunkiem, że trenerzy znają się na omawianych przez siebie zagadnieniach.

Informacje o autorze: Tomasz Wojciechowski – psycholog, trener rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Autor programu i trener w Szkole Trenerów STER w Krakowie. Superwizor trenerski.


powrót do listy

Inne wpisy na naszym blogu które mogą Cię zainteresować


Motywowanie do uczestniczenia w szkoleniu

Metody prowadzenia szkoleń indywidualnych

Trener jako ekspert

Kontakt


Zostaw nam wiadomość – skontaktujemy się w ciągu 24 godzin!



Zapisz się na Newsletter i otrzymuj wiadomości o wpisach na Blogu i promocjach.