Budowanie bezpieczeństwa w grupie szkoleniowej - V zjazd
Po co trenerowi asertywność?
Obszar tematyczny tej części STERu to przede wszystkim budowanie granic . To jedna z kluczowych umiejętności trenera. Dzięki niej – udaje się budować bezpieczną grupę, w której uczestnicy szkoleń pozwalają sobie na eksperymentowanie z nowymi zachowaniami.
Budowanie bezpieczeństwa w grupie to zawieranie kontraktu na szkoleniu, reagowanie na łamanie norm. Wyczucie granic pozwala na umiejętne posługiwanie się dramą, pilnowanie settingu. Dobrze czujący granice trener poradzi sobie z wikłającym go uczestnikiem szkolenia czy też całą grupą.
Co wydarzy się na zjeździe?
Zjazd rozpocznie się od omówienia postaw wobec asertywności. Nauczymy się także odróżniać zachowania asertywne, agresywne, uległe. Poznamy metody manipulacji i wyrobimy sobie odruchy obronne. Uczestnicy będą mieli możliwość ćwiczenia asertywności w ważnych dla nich obszarach osobistych.
Uczestnicy szkoły trenerów będą ćwiczyć zawieranie kontraktu z grupą przekraczającą granice. W specjalnie przygotowanych symulacjach dwoje trenerów będzie próbować radzić sobie z grupą, w której pozostali uczestnicy odegrają rolę demotywowanych szkolonych.
Istotnym elementem zjazdu będzie także podział na teamy, w których pracować będą całą część zadaniową STERu. Przeprowadzą analizę potrzeb szkoleniowych, opracują własne scenariusze warsztatów, zrealizują szkolenie z zakresu kompetencji „miękkich”.
Jeśli pogoda na to pozwoli – udamy się także na Marsz Nocny – technikę zapożyczoną od Jerzego Grotowskiego.
Najważniejsze elementy zjazdu
1. Postawy wobec asertywności – dyskusja moderowana
2. Pożyć stówkę – odróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych – technika dramowa
3. Brudna 12 Gordona – na czym polegają techniki manipulacji – dyskusja moderowana
4. Cechy komunikatów asertywnych – praca w grupach
5. Studnia asertywności – wyrabianie asertywnych odruchów – ćwiczenie dramowe
6. Indywidualne obszary rozwojowe w zakresie asertywności – praca własna uczestników
7. Dedykowane scenki – praca nad rozwojem kompetencji asertywnych w wymyślonych przez uczestników zadaniach
8. Marsz Nocny Grotowskiego
9. Symulacja pracy teamu trenerskiego z oporującą grupą – zawieranie kontraktu szkoleniowego
10. Podział uczestników na 2–osobowe teamy realizujące działania w części zadaniowej Szkoły Trenerów STER
powrót do listy