Analiza potrzeb szkoleniowych w paradygmacie systemowym - VI Zjazd
Umysłowa rewolucja
Większość wiedzy w psychologii zdobywana jest w paradygmacie linearnym. Bierzemy jakiś czynnik – i sprawdzamy jak działa na wybrany, interesujący nas element. Na przykład sprawdzamy jak to, że ktoś nosi mundur wpływa na prawdopodobieństwo tego, że pomoże komuś leżącemu na ulicy. Wychodzi nam załóżmy, że zwiększy to prawdopodobieństwo o 7%. Zgodnie z naszymi fikcyjnymi badaniami – jeśli chcemy, by nasi pracownicy sobie pomagali – musimy ich ubrać w mundury. Proste? Tak. Prawdziwe – niekoniecznie. Model A ®B®C (Ubranie kogoś w mundur „A” zwiększa gotowość do pomagania (B) co z kolei prowadzi do faktycznego udzielenia pomocy (C) może sprawdza się w ściśle kontrolowanych warunkach eksperymentalnych. W naszej fikcyjnej organizacji jednak, ubranie kogoś w mundur może spowodować zmniejszenie poczucia odpowiedzialności i zwiększenie konformizmu, a przez co – zmniejszenie gotowości do samodzielnego podejmowania działań – w tym pomagania innym. A może być tak, że oba procesy będą działać jednocześnie…
W dodatku – jeśli weźmiemy 2 różne organizacje – w jednej ubranie kogoś w mundur może prowadzić do zwiększenia gotowości do udzielania pomocy – w innej – wręcz przeciwnie.
I co ma odpowiedzieć trener – zapytany na szkoleniu – o to, czy ludzie mają nosić mundury czy nie? Ma się zapytać: Po co sobie nie pomagacie. Co kto na tym zyskuje? Co to daje waszemu systemowi, że mimo dużych kosztów – wolicie sobie nie pomagać niż pomagać? Zresztą – nie musi nawet o to pytać wprost. Powinien sobie postawić wcześniej hipotezy i je weryfikować. A klientowi – organizacji – zaproponować szkolenie pozwalające zaspokoić potrzebę, którą „załatwia” niepomaganie w sposób zdrowszy dla systemu.
To tylko jeden z wyznaczników myślenia systemowego o organizacji i o analizie potrzeb szkoleniowych. Więcej w artykule tutaj A piszemy o tym dlatego, że rewolucja umysłowa – przechodzenie z myślenia linearnego na systemowe – to główny obszar tematyczny tego zjazdu.
Co wydarzy się na zjeździe
Zaczniemy od omówienia materiału zgromadzonego przez uczestników podczas badania potrzeb szkoleniowych w czasie wakacji. Uczestnicy udali się do firm i organizacji – głównie z rejonu Krakowa, by zebrać za pomocą wywiadów i ankiet oraz własnych obserwacji – zebrać dane na temat ich potrzeb szkoleniowych. Nauczymy się także stawiać hipotezy systemowe. Przyszli trenerzy poznają także zasady konstruowania kart roli. Będzie dużo pracy nad sformułowaniem propozycji 3 różnych obszarów tematycznych dla każdego klienta.
Najważniejsze elementy zjazdu
1. Omówienie doświadczeń trenerów związanych z kontaktem z poszczególnymi organizacjami
2. Wykład – cechy myślenia systemowego
3. Konstruowanie kart ról – na podstawie zebranego materiału z analizy potrzeb szkoleniowych
4. Improwizacje dramowe – kontraktowanie obszaru szkolenia
5. Generowanie hipotez systemowych odnośnie potrzeb szkoleniowych
6. Formułowanie propozycji 3 różnych tematów szkoleń dla każdego klienta
powrót do listy