Jak zostać trenerem?

Jak zostać trenerem?

Nie ma „jednej słusznej” drogi jak zostać szkoleniowcem, choć pewne schematy mogą być pomocne. Zaczniemy od tego, że w polskim prawie nie ma jak na razie żadnej regulacji dotyczącej tego zawodu ani tego, kto i jak może zostać trenerem. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą i można uważać się za trenera. Gdyby ktoś chciał zabierać się za prowadzenie szkoleń tylko na tej podstawie – byłoby to nieetyczne, szkodliwe dla jego klientów i niego samego. Ale po kolei:

Kim jest trener umiejętności psychospołecznych?

Jest to osoba, która używając ćwiczeń, symulacji, prezentacji, scenek etc. stworzyć uczestnikom szkolenia warunki do nauczenia się nowych umiejętności, zdobycia wiedzy. Nie „naucza” a stwarza warunki do nauczenia się samemu. Zazwyczaj wykorzystuje działanie procesu grupowego po to, by stworzyć lepsze warunki grupie do skorzystania ze szkolenia.

Etapy kariery trenera

Planujac, jak zostać szkoleniowcem, różnie  można układać ścieżki kariery, my zalecmy by:

  1. Ukończyć szkołę trenerów (wg np. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego powinna zawierać min. 200 godzin szkolenia metodami aktywnymi, w tym co najmniej 40 godzinny trening interpersonalny.

  2. Prowadzić coraz trudniejsze formy szkoleniowe: zaczynając od kilkugodzinnych po szkolenia przekraczające 3 dni z jedną grupą, pracując z wykorzystaniem zjawiska procesu grupowego.

  3. Równolegle z etapem dwa: uczyć się poprzez kotrenowanie: współprowadzić szkolenia wraz z bardziej doświadczonym trenerem. W ten sposób uczymy się technik pracy w przełożeniu na poszczególne sytuacje w grupie.

  4. Poddawać się stałej superwizji (rozmowa z doświadczonym trenerem – superwizorem - o przebiegu warsztatów).

  5. Zdobyć rekomendację trenerską (po kilku latach pracy).

  6. Na koniec zostać superwizorem pracy trenerów.

Jakich kompetencji potrzebuje trener w pracy?

Istnieje wiele mniej lub bardziej szczegółowych opracować poszczególnych kompetencji niezbędnych do pracy trenera. Według nas, najważniejsze grupują się w 3 obszarach:

  1. Umiejętności interpersonalne: komunikacja z grupą, asertywność, reagowanie na zjawiska przemocowe w grupach. W zdobyciu takich kompetencji pomaga udział w treningu interpersonalnym.

  2. Znajomość zjawisk grupowych: procesu grupowego, tworzenia się i osadzania ról grupowych.

  3. Metodologia tworzenia w grupach sytuacji edukacyjnych: takiego prowadzenia warsztatów, by wynikała z nich szansa na rozwój umiejętności uczestników.

Każdy trener prezentuje swój własny, nieco odmienny styl pracy. Istnieje także bardzo wiele sposobów osiągania tych samych celów w grupie. Dlatego zachęcamy trenerów do korzystania ze sprawdzonych rozwiązań, przy jednoczesnym poszukiwaniu stylu pracy najlepiej dopasowanego do własnych predyspozycji trenera.

 

Autor: Tomasz Wojciechowski


powrót do listy

Inne wpisy na naszym blogu które mogą Cię zainteresować


Metody prowadzenia szkoleń indywidualnych

Trener jako ekspert

Indywidualny styl pracy trenera - X Zjazd

Kontakt


Zostaw nam wiadomość – skontaktujemy się w ciągu 24 godzin!



Zapisz się na Newsletter i otrzymuj wiadomości o wpisach na Blogu i promocjach.