Jak dobrze rozpocząć szkolenie?

Jak dobrze rozpocząć szkolenie?

W przebiegu szkolenia ważnym elementem jest nawiązanie dobrego kontaktu z uczestnikami. W pierwszych chwilach szkolenia często waży się dalszy jego przebieg. I nie chodzi tu jedynie o pierwsze wrażenie, ale o całość oczekiwań, jakie budują sobie uczestnicy na podstawie zachowania trenera. Zobaczmy więc, jak dobrze rozpocząć szkolenie.

 

1. Faza orientacji

Kiedy rozpoczynamy szkolenie nasza grupa odbiorców jest w fazie orientacji. To naturalny etap funkcjonowania każdej grupy, która znajduje się w nowej dla siebie sytuacji. Jeśli odbiorcy szkolenia nie spotykają się na co dzień, naturalne, że potrzebują czasu, aby się ze sobą oswoić i rozeznać, z kim mają do czynienia. Ale jeśli nawet pracują ze sobą na co dzień lub szkolili się już w podobnym składzie – i tak potrzebują zorientować się obecnej sytuacjo.

Uczestnicy szkolenia znajdujący się w fazie orientacji poświęcają dużo własnych zasobów poznawczych na rozeznanie się w sytuacji. Starają się zrozumieć, jakiego zachowania oczekuje trener, jakim jest człowiekiem, czego mogą się spodziewać po innych uczestnikach szkolenia i po samym szkoleniu? Dodatkowo próbują zapamiętać imiona innych uczestników, może choć kilka podstawowych informacji o współszkolonych. To sporo dla naszego systemu poznawczego.

Planując szkolenie trener powinien wziąć pod uwagę fazę orientacji w grupie.

Na początkowym etapie zajęć należy unikać ekwilibrystycznych ćwiczeń i sformułowań. Struktury szkoleniowe powinny być możliwie proste i klarowne.

W jasny i zrozumiały sposób powinniśmy przedstawić cel i przebieg szkolenia; na niuansowanie zagadnień przyjdzie pora później.

 

2. Jak się przedstawić?

Przedstawienie się w trakcie szkolenia to coś więcej niż formalność. W sposobie, w jaki o sobie opowiadamy przekazujemy naszym odbiorcom, czego mogą się po nas spodziewać.

Dwa najczęstsze błędy, które wtedy popełniają trenerzy to: przedstawienie się zbyt oględne (Nazywam Się Michał Kowalski, jestem trenerem, pracuję w firmie Kowalski&Michałek i będę prowadził dla Państwa dzisiejsze szkolenie). Choć przekażemy istotne informacje, to mogą one być zbyt skąpe, aby uczestnicy szkolenia nabrali do nas zaufania i byli przekonani, dlaczego to właśnie ta osoba zajmie ich cenny czas.

Drugi błąd, równie często popełniany przez nowicjuszy jak i bardzo zaawansowanych trenerów – onieśmielanie grupy. Jeśli przesadzimy z wymienianiem swojego dorobku zawodowego to zbudujemy zbyt duży dystans między nami w roli trenera, a uczestnikami szkolenia. Wymienianie wszystkich etapów doskonalenia zawodowego, kluczowych klientów, zakresów specjalizacji – to za dużo jak na pierwszy kontakt z grupą.

Jak zatem się przedstawić?

Spróbuj przedstawić siebie w taki sposób, aby uczestnicy mogli zobaczyć Cię jako realną osobę.

Wybierz ze swojego wykształcenia i dorobku zawodowego to, co bezpośrednio wiąże się z danym szkoleniem.  Opowiedz, dlaczego zdecydowałeś/aś prowadzić szkolenia w tym temacie. Możesz wspomnieć  o tym,  z czego jesteś szczególnie dumny/a w swoim dorobku. Jeśli dodatkowo opowiesz o swoich pasjach pozazawodowych – zmniejszysz dystans do grupy.

 

3. Zapowiedź treści

Uczestnicy szkolenia niestety ( a może na szczęście?) nie siedzą w naszej głowie. Może wydać nam się oczywiste, że jeśli podamy temat szkolenia, to będą wiedzieć co się będzie działo. Pamiętajmy jednak, że założenia, które mamy w naszej głowie, mogą nie być oczywiste dla odbiorców naszych działań. Dodatkowo – trudno oczekiwać, że osoby które zamierzają się szkolić z danego tematu będą mogły wyobrazić sobie treść i przebieg szkolenia po samym przedstawieniu tematu.

Opowiedzmy zatem, jakie treści będą się kryły za tematem szkolenia. Powiedzmy, jakimi metodami będzie ono prowadzone. Pozwalamy w ten sposób zorientować się uczestnikom, jakich treści  mogą się spodziewać. Jeśli chcemy nawiązać współpracę ze szkolonymi, to warto, aby wiedzieli, czego od nich oczekujemy.

Dzięki jasnemu wprowadzeniu obniżamy niepokój w grupie, naturalny na tym etapie. Pozwalamy również łagodniej przejść przez fazę orientacji.

 

4. Kontrakt – jak i po co?

Trenerzy wiedzą, że na szkoleniu trzeba zawrzeć kontrakt. I często robią to w sposób automatyczny, bez głębszej refleksji. A taki kontrakt nie spełni swojej roli i będzie pustym rytuałem – zajmiemy nim tylko niepotrzebnie  czas nasz i uczestników naszych zajęć. Jak dobrze zawrzeć kontrakt z uczestnikami szkolenia pisaliśmy tutaj.

Jeśli nie przemyślimy zasad, to nie spodziewajmy się, ze ktokolwiek będzie o nich pamiętał.

Zastanów się przed szkoleniem: jakich warunków potrzebujesz w grupie, by osiągnąć cele szkolenia? Jaka jest specyfika danej grupy? Określ dwie lub trzy (nie więcej! – chyba że pracujesz w długim programie rozwojowym)zasady i opowiedz o nich w zrozumiały sposób. Powiedz, co pomoże, jeśli będziecie się ich trzymać.

 

 

Dobry scenariusz szkolenia to nie wszystko. Równie ważne jest zachowanie trenera na sali szkoleniowej. Jeśli chcemy, aby nasze szkolenia miały realny wpływ na umiejętności uczestników, warto zainwestować w dobry początek. Rozpoczęcie, które przeprowadzimy odpowiednio starannie, zaprocentuje w trakcie, również w kryzysowych chwilach zajęć.

Autor: Anna Wojciechowska


powrót do listy

Inne wpisy na naszym blogu które mogą Cię zainteresować


Metody prowadzenia szkoleń indywidualnych

Trener jako ekspert

Indywidualny styl pracy trenera - X Zjazd

Kontakt


Zostaw nam wiadomość – skontaktujemy się w ciągu 24 godzin!



Zapisz się na Newsletter i otrzymuj wiadomości o wpisach na Blogu i promocjach.